איך נושמים נכון באימון?

  1. WeFIT
  2. כושר
  3. פעילות אירובית
  4. איך נושמים נכון באימון?
איך נושמים נכון באימון?

תפקידה העיקרי של מערכת הנשימה הוא לספק מספיק חמצן לרקמות הגוף ולהוציא את הפחמן הדו חמצני מהגוף החוצה.
אימוני הכוח מגבירים את הצורך של הגוף בחמצן ולכן עלינו להקפיד במהלכם על כללי נשימה מסודרים.

לאנשים רבים ובעיקר למתאמנים מתחילים יש נטייה במהלך האימון ובעיקר בזמן המאמץ להחזיק את האוויר בפנים ולא לנשוף אותו החוצה.
לנשוף ולשאוף זו לא סתם סיסמה – לאופן שבו אנחנו נושמים במהלך האימון יכולה להיות השפעה גדולה על איכות האימון שלנו.

אז איך נושמים נכון?

יש להוציא אוויר מהריאות בשלב שבו המאמץ הוא הגבוה ביותר ולהכניס אוויר כאשר התנועה בתרגיל קלה יותר.
בזמן המאמץ שרירי הצלעות יורדות והסרעפת מתכווצת ועולה מה שגורם לחלל בית החזה לקטון. הקטנת חלל בית החזה תגרום לעליית לחץ בריאות – והלחץ שמופעל על בית החזה יהיה גדול במיוחד ויקשה על חזרתו היעילה של הדם אל הלב. נשיפת אוויר בזמן מאמץ מפחיתה את הלחץ בבית החזה, משפרת את תפקוד הלב ומפחיתה את הלחץ בכלי הדם במוח.
במצב החזקה של הנשימה, נוצר לחץ בתוך בית החזה וזה וזה עלול לעכב את אספקת החמצן למוח, לגרום לסחרחורת, לעכב את חזרת הדם ללב ולהעלות את לחץ הדם.
ביצוע נשיפה בשלב זה באה על מנת להקל על הלחץ הפועל על בית החזה בזמן המאמץ.
בשלב הפחות מאמץ של התרגיל, בזמן שהלחץ קצת יורד, הצלעות עולות והסרעפת יורדת, מה שגורם לחלל בית החזה לגדול ולירידת לחץ בריאות וכשבית החזה מתרחב נבצע שאיפה.

דוגמאות:
1. בתרגיל שכיבות שמיכה נוציא אוויר כאשר אנחנו עולים מכפיפה ליישור הידיים (שזהו החלק הקשה בתרגיל, הנקרא גם השלב הקונצנטרי) ונכניס אוויר בזמן הירידה כלפי מטה – מידיים ישרות לידיים כפופות (שזהו החלק הקל יותר בתרגיל – הנקרא גם השלב האקצנטרי).

2. בתרגיל סקוואט יש להוציא אוויר בשלב שבו מיישרים את הרגליים מכפיפה לפשיטה ולשאוף בשלב הכפיפה של הרגליים כאשר יורדים כלפי מטה עם כוח המשיכה.

לסיכום ניתן לומר כי חשוב ללמוד לנשום בצורה נכונה בעת ביצוע התרגיל, ללא עצירת הנשימה והחזקת האוויר. גם אם אתם מסתבכים בהתחלה ביישום נכון של מתי שואפים ומתי נושפים עדיין הקפידו על נשימה סדירה ככל הניתן במהלך האימון, זה עדיף מאשר לעצור אותה ולא לנשום בכלל.


 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תוכניות אימונים שיכניסו אותך לכושר

הוספת הערות (אין תגובות)