דופק מרבי – שיטות לחישוב הדופק המרבי

  1. WeFIT
  2. כושר
  3. פעילות אירובית
  4. דופק מרבי - שיטות לחישוב הדופק המרבי
דופק מרבי – שיטות לחישוב הדופק המרבי

דופק מרבי מציין את מספר הפעימות המרבי של הלב בדקה. את הדופק המרבי מודדים בזמן מאמץ מרבי. דופק מרבי הוא ביטוי לעצימות המקסימלית של הדופק שלנו.

לעומת דופק מנוחה שמהווה מדד מסוים לרמת הכושר הגופני של המתאמן ושאימון משפיע על דופק המנוחה, דופק מרבי הוא קבוע ואינו קריטריון לכושר גופני. הגורם העיקרי המשפיע על הדופק המרבי הוא הגיל, בנוסף לגורם התורשתי גם ישנה השפעה על הדופק המרבי.
דופק מרבי לא ניתן לשפר באמצעות אימונים.

עם העלייה בגיל הדופק המרבי יורד.

בעזרת דופק מרבי אנו קובעים את עצימות האימון כאחוז מהדופק המרבי.
מקובל כי דופק של כ – 70% מדופק מרבי הוא דופק המינימום שממנו ניתן להפיק שיפור בתפקודים האירוביים. כלומר מחשבים מהו הדופק המרבי של המתאמן, מכפילים את המספר שמצאנו ב70 אחוז (0.7) ומקבלים מהו דופק המינימום שבו עלינו לעבוד בכדי לשפר את היכולת האירובית. לדוגמה: למי שהדופק המרבי שלו הוא 190, אז נעשה 190 * 0.7 = 133 – זהו דופק המינימום שבו עליו לרוץ בכדי לשפר את יכולותיו האירוביות.

דופק מרבי ניתן למציאה במספר נוסחאות שונות, כמו:

1. מבדקים המבוצעים בשטח, כמו למשל ריצה במהירות מרבית שנעה בין 2 – 5 דקות, או ריצה שבה הקצב מתגבר באופן הדרגתי ומבוקר. מבדקים אלו נעשים בד"כ מספר פעמים והדופק הגבוה ביותר – הנו הדופק המרבי של הנבדק.

2. מבדקים הנעשים במעבדה ובה בודקים את הדופק המרבי של הנבדק בזמן ריצה על מסלול ריצה (הליכון), כאשר הבדיקה מלווה בישות מוסמכת, כמו למשל, פיזיולוג של המאמץ.

3. חיזוי הדופק המרבי באופן עצמאי ופשוט, לדוגמה, ניקח נבדק מסוים בגיל 30, וניתן שתי דרכים באמצעותם ניתן לחזות את הדופק המרבי:

1. הנוסחה הפשוטה והמסורתית: דופק מרבי = גיל הנבדק – 220
במקרה שלנו: 190 = 30 – 220

יש המחשבים אצל נשים דופק מרבי = גיל הנבדק – 226.

2. נוסחה חדשה יותר: דופק מרבי = (0.7 X גיל) – 208
במקרה שלנו: 187 = (0.7 * 30) – 208

ההבדלים בין שתי הנוסחאות קטנים למדי ואת ההבדלים נראה בקצוות קשת הגילאים (בנוסחה החדשה יותר יחושב לצעירים דופק מרבי נמוך יותר ולמבוגרים דופק מרבי גבוה יותר מאשר בנוסחה הישנה).


 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תוכניות אימונים שיכניסו אותך לכושר

הוספת הערות (אין תגובות)