הקשר בין האישיות לפעילות גופנית

  1. WeFIT
  2. אורח חיים בריא
  3. הקשר בין האישיות לפעילות גופנית
הקשר בין האישיות לפעילות גופנית

המניע לפתח הרגלי התעמלות ולהתמיד בהם לכל החיים זו משימה קשה. ישנם מחקרים רבים המוכיחים כי האישיות קשורה עם המוטיבציה לפעילות גופנית.

למאפיינים אישיותיים ישנה השפעה על פעילות גופנית ועל המוטיבציה להתמדה בפעילות גופנית.

בסקירת ספרות נרחבת שנבדקה מנתונים שנאספו ממנויים בחדרי כושר בטייוואן, אירופה וארצות הברית, נמצא כי לאנשים עם אישיות חיובית יש רמות גבוהות יותר של מוטיבציה להשתתפות בפעילות גופנית.
לאישיות חיובית ולפעילות גופנית ישנה גם השפעה על איכות החיים של הפרט, במונחים של שיפור הבריאות הפיזית ,שיפור הבריאות הפסיכולוגית וסיפוק מיני.

בעשורים האחרונים יש קונצנזוס מתפתח בקרב חוקרי האישיות, כי ניתן להבחין בין הבדלים אישיים באישיות, במונחים של חמישה ממדים עיקריים, המרכיבים את מבנה האישיות.
גורמי האישיות הנמדדים על ידי מודל חמשת הגורמים כוללים: מוחצנות, נעימות, מצפוניות, נוירוטיות ופתיחות.

מוחצנות – בצד אחד קיים האדם שהוא חברתי, דברן, יוזם ופעיל לעומת הצד השני שמדובר באדם שהוא מופנם, סגור, מרוחק ומאופק.
נעימות – בצד אחד של הסקלה מאופיין האדם הצנוע, נעים ההליכות, בעל לב טוב, משתף פעולה עם הסביבה וכדומה ובצד השני האדם שהוא קשה, גס רוח, ציני ולא נעים.
מצפוניות – ציון גבוה בסקלה פירושו אדם מסודר, אחראי, ממוקד מטרה, חושב על העתיד ובצד השני אדם שהוא לא מסודר, לא אחראי, עצלן, לא חושב לטווח ארוך.
נוירוטיות (יציבות רגשית) – בצד אחד של הסקלה אדם רגוע , שלו, בעל ביטחון עצמי, לא נתון למצבי רוח משתנים ובצד השני אדם דיכאוני, כועס, עם ביטחון עצמי נמוך, נטייה לחרדה וכדומה.
פתיחות – בצד אחד אדם שהוא פתוח, בעל דמיון מפותח, פתוח לדעות שונות, לתחומי עניין שונים, מגוון בחשיבתו ובצד השני תכונות של סגירות, צרות אופקים, אדם שמתעניין במספר מועט של דברים, לא פתוח להתנסויות חדשות וכו'.

מדדים אלו נמדדים באמצעות סקלה. כל אחת מתכונות האישיות נמצאת ברצף המשקף את מידת הדומיננטיות שלה באישיותו של כל אדם ואדם.

ישנם מחקרים שמצביעים על כך שליציבות רגשית (נוירוטיות) ופתיחות יש קשר חיובי למשקל תקין, למיניות, בריאות, שיפור במצב הרוח ותחושה חיובית כלפי מראה כללי.
אנשים בעלי נטייה גבוהה לנוירוטיות נוטים להיות מודאגים, ומגיבים רגשית ללחצים פיזיים ופסיכולוגיים.

חוקרים הציעו שאישיותו של אדם קשורה בתדירות ההשתתפות שלו בפעילות גופנית. מוצע שמתאמנים המתמידים בפעילות גופנית נוטים להראות רמות גבוהות יותר של מוחצנות, יציבות רגשית ומצפוניות מאשר מתאמנים שאינם מתמידים בשגרת אימונים.


 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תוכניות אימונים שיכניסו אותך לכושר

הוספת הערות (אין תגובות)