מה זה אקסצנטרי?

  1. WeFIT
  2. כושר
  3. כוח ומשקולות
  4. מה זה אקסצנטרי?
מה זה אקסצנטרי?

השרירים בגופנו אחראים על תנועות הגוף. השרירים מחוברים לעצמות באמצעות גידים. בזמן שנוצרת התכווצות בשריר מופעל מתח על הגידים, השואף לקרב את העצמות זו לזו ועל ידי כך נוצרת תנועה.

האופן שבו השריר מתכווץ מתחלק לשני סוגים בסיסים: כיווץ דינמי וכיווץ סטטי.

כיווץ דינמי: מתאפיין בשינוי באורך השריר. בכיווץ זה אנחנו רואים תנועה גלויה של העומס המופעל על השרירים.

בכתבה זו נלמד על אחד מהסוגים בכיווץ הדינמי – כיווץ אקסצנטרי.

כיווץ דינמי אקסצנטרי – כאשר השריר מתארך במהלך ייצור הכוח – זהו כיווץ אקסצנטרי, בכיווץ אקסצנטרי השריר מתארך תוך כדי הפעלת כוח קטן יותר מההתנגדות המשקל המופעלת עליו. זהו כיווץ הפוך לכיווץ הקונצנטרי. מאמץ זה אופייני לתנועות של בלימה או האטה, בצורה מבוקרת אנחנו "בולמים" את המשקל המופעל עלינו.

בזמן הכיווץ האקסצנטרי, חלבון האקטין נמשך לכיוון הפוך מחלבון המיוזין, כוח הסרקומרים (יחידת המבנה הבסיסית של שרירי השלד) הפעילים קטן מההתנגדות החיצונית ורקמות החיבור נמתחות. במאמץ אקסצנטרי כל עוד המשקל החיצוני הוא קטן – ניתן לשלוט במהירות, ככל שהמתח המתפתח גבוה יותר כתוצאה מהתנגדות חיצונית גדולה מאוד, כך המהירות של התנועה תהיה גבוהה יותר.

כעת ניתן דוגמאות לכיווץ האסקצנטרי:

דוגמה: לחיצת חזה אופקית בשכיבה כנגד מוט – השלב האקסצנטרי מתרחש בעת הורדת המוט כלפי מטה לכיוון הגוף. אנחנו מתנגדים בתרגיל הזה הן למשקל של המוט (יורדים בצורה מבוקרת עם המוט כלפי מטה) והן לכוח המשיכה.

דוגמה נוספת: בתרגיל פשיטת מרפקים כנגד פולי עליון עם חבל – תרגיל המיועד בעיקרו לשרירי היד האחורית (תלת ראשי), כאשר אנחנו מבצעים את השלב של ירידה עם החבל כלפי מטה למצב של ידיים ישרות לצידי הגוף. שרירי היד האחורית שלנו עדיין עובדים בתרגיל, אך כעת הם מבצעים כיווץ אקסצנטרי ופועלים תוך כדי התארכות השריר.

הכיווץ האקסצנטרי מסוגל לפעול ולהפיק כוח רב יותר מאשר בכיווץ הקונצנטרי.

בכיווץ אקסצנטרי ניתן להתמודד עם משקל של כ- 120%-140% יותר מהמשקל אותו אנו מרימים בכיווץ הקונצנטרי.

כלומר, אם אפשר להרים בתרגיל לחיצת חזה אופקית כנגד משקולות יד בשכיבה – 60 קילוגרם בשלב הקונצנטרי (כאשר יורדים עם המשקולות ממצב של יישור הידיים לכיוון הגוף) זאת אומרת שבשלב האקסצנטרי נוכל להרים 1.2*60 = 72, 1.4*60 = 84 –> זאת אומרת שנוכל להתמודד בשלב האקסצנטרי עם משקל שבין 72-84 ק"ג.

יש שיטת אימון (שיטת החזרות השליליות), שבה כאשר אנו מרימים משקל גבוה יותר ממה שאנחנו מרימים בדרך כלל ומסתייעים לצורך כך בשותף לאימון שעוזר לנו להתמודד עם המשקל בשלב הקונצנטרי, ובשלב האקסצנטרי שבו הגוף שלנו מסוגל להרים יותר משקל, אנחנו מתמודדים עם המשקל לבד.

בד"כ הכיווץ האקסצנטרי והקונצנטרי פועלים ביחד, כיווץ אחד מתבצע בעקבות הכיווץ השני, כלומר, הכיווץ האקסצנטרי פועל ומיד ולאחריו הכיווץ הקונצנטרי.


 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תוכניות אימונים שיכניסו אותך לכושר

הוספת הערות (אין תגובות)