כיווץ דינמי – קונצנטרי

  1. WeFIT
  2. כושר
  3. כוח ומשקולות
  4. כיווץ דינמי - קונצנטרי
כיווץ דינמי – קונצנטרי

ישנם שלושה סוגים של תנועות שריר – תנועה אקסצנטרית, תנועה קונצנטרית ותנועה איזומטרית.

בכתבה זו נלמד על התנועה הקונצנטרית.

תנועה זו של השריר, שייכת לכיווץ הדינמי. כיווץ דינמי מתאפיין בשינוי באורך השריר. בכיווץ הדינמי אנחנו רואים באופן ברור את העומס המופעל על השריר במהלך התנועה.

ישנם שני סוגי כיווץ עיקריים בכיווץ הדינמי:
כיווץ אקסצנטרי וכיווץ קונצנטרי.

כיווץ קונצנטרי – במהלך הכיווץ הקונצנטרי ישנה התכווצות של השריר בתהליך יצור הכוח לכיוון מרכז השריר. כיווץ זה מתרחש במטרה להפיק תנועה קונצנטרית של השריר, תוך כדי פיתוח כוח והתגברות על ההתנגדות שעומדת בפניו. הכוח המתפתח במהלך ההתקצרות בשריר גדול מההתנגדות החיצונית המופעלת עליו.
לדוגמה: כאשר אנחנו עושים את התרגיל: כפיפת מרפקים כנגד משקולות יד בישיבה, בזמן השלב הקונצנטרי, כאשר אנחנו מבצעים כפיפה של המרפקים, אנחנו מתגברים על ההתנגדות החיצונית המופעלת עלינו – משקולות היד איתם אנו מבצעים את התנועה.

בתהליך הכיווץ הקונצנטרי, חלבון האקטין נמשך לכיוון חלבון המיוזין. תהליך זה מתרחש בתוך יחידת מבנה בשם – סרקומר (יחידת המבנה הבסיסית של שרירי השלד). ביחידת מבנה זו, ישנה התקרבות של שני החלבונים לכיוון מרכז הסרקומר.

כיווץ קונצנטרי

כעת ניתן כמה דוגמאות נוספות לכיווץ הקונצנטרי:

דוגמה: בביצוע התרגיל לחיצת חזה אופקית כנגד משקולות יד בשכיבה, תרגיל אשר מיועד בעיקרו לשרירי החזה (בתרגיל גם עובדים שרירי הכתף, בדגש על הכתף הקדמית ושרירי היד האחורית), כאשר אנחנו עולים עם המשקולות כלפי מעלה ליישור הידיים, השריר שלנו מתכווץ ומתקצר תוך כדי שאנחנו מתגברים על המשקל שאנחנו מרימים.

דוגמה נוספת: בתרגיל כפיפת מרפקים כנגד פולי תחתון – כאשר אנחנו מבצעים כפיפת מרפקים בידיים ומקרבים את המוט לכיוון הכתף, שרירי היד הקדמית שלנו מתכווצים ומתקצרים בתרגיל ומבצעים בשלב זה את הכיווץ הקונצנטרי (בזמן הירידה עם המוט כלפי מטה מתרחש השלב האקסצנטרי).

בהרבה מהמקרים השלב האקסצנטרי מתרחש לפני השלב הקונצנטרי. תהליך זה מתרחש לא רק באימון בחדר כושר אלא גם בתנועות בחיי היום יום שלנו. כאשר ישנו מאמץ אקסצנטרי לפני המאמץ הקונצנטרי, הכוח המתפתח בשלב הקונצנטרי הרבה יותר גדול מאשר אם לא היה מתרחש תהליך אקסצנטרי לפני השלב הקונצנטרי.
לדוגמה: כאשר שחקן כדורגל מניף את רגלו אחורה לפני ביצוע בעיטה בכדור, הבעיטה תהיה בעוצמה חזקה יותר מאשר אם יבעט את הכדור מהמקום. ההנפה של הרגל אחורה (השלב האקסצנטרי) יוצרת תנופה כך שבשלב הקונצנטרי הבעיטה בכדור מתרחשת בעוצמה חזקה יותר.


 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תוכניות אימונים שיכניסו אותך לכושר

הוספת הערות (אין תגובות)